Badanie Różnicowe Narządu Ruchu

Opis szkolenia

Badanie Różnicowe Narządu Ruchu jest trzymodułowym szkoleniem, przygotowanym w oparciu o badania naukowe i sprawdzone protokoły postępowania doświadczonych praktyków. Całość stanowi spójny algorytm postępowania, gotowy do zastosowania podczas wizyty lekarskiej

Formuła kursu kładzie nacisk na praktyczne badanie pacjenta. Każdy z uczestników otrzymuje dostęp do teorii online (8 godzin materiału przed każdym z modułów), z którą należy się zapoznać przed dwudniowym zjazdem praktycznym (wymagany strój sportowy). 

Ograniczona liczba kursantów (do 16 osób), trójka prowadzących oraz intensywna praktyka, połączona z dyskusją i wymianą doświadczeń, to nasza odpowiedź na potrzeby środowiska medycznego.

Pomożemy Wam podejmować racjonalne decyzje kliniczne, dzięki którym leczenie będzie jeszcze bardziej skuteczne i bezpieczne.

Kurs jest efektem wielu lat pracy z pacjentem i ciągłego poszukiwania precyzyjnych procedur badania pacjenta oraz dalszego spójnego postępowania.

Oczywiście algorytmów postępowania z pacjentem jest wiele. Nie wiemy, czy istnieje ten jeden, najlepszy. Dzięki ciągłym poszukiwaniom i niesłabnącej wnikliwości, wypracowaliśmy jednak ten najbardziej przystępny i zarazem najbardziej dokładny. Było to możliwe dzięki niezliczonym wymianom doświadczeń z wybitnymi specjalistami, a także dzięki długotrwałym obserwacjom stanu zdrowia naszych pacjentów.

Z pełną premedytacją, w przygotowanym przez nas szkoleniu postawiliśmy na intensywną praktykę. Nie ma tu nadmiaru teorii, lecz wiele konkretnych rozwiązań. 

Dla kogo przeznaczony jest kurs?

Kurs jest przeznaczony dla lekarzy poszukujących najlepszych standardów badania i planowania terapii narządu ruchu pacjenta – lekarze rehabilitacji medycznej, medycyny sportowej, ortopedzi i neurolodzy. Na szkolenie zapraszamy także lekarzy zajmujących się innymi dziedzinami medycyny, a kształcących się w kolejnej specjalizacji, związanej z układem mięśniowo-szkieletowym. 

Kurs jest dedykowany również dla studentów medycyny, wiążących przyszłość zawodową z narządem ruchu. 

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest praktyczne przygotowanie kursanta do przeprowadzenia rzetelnego wywiadu z pacjentem, wykonania badania poszczególnych segmentów ciała w stanie ostrym i przewlekłym, wskazania adekwatnych badań obrazowych i ustalenia strategii leczenia (leczenie zachowawcze wraz z iniekcjami lub zabieg chirurgiczny). 

Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, żeby nasi kursanci stawali się edukatorami pacjentów z zakresu prewencji przeciążeń i urazów narządu ruchu.

Co zyskuje uczestnik?

Po odbyciu szkolenia, kursanci nabędą umiejętności szybkiego, uporządkowanego i precyzyjnego badania, z którego wynika klarowny algorytm postępowania. Strategia leczenia zawiera protokoły terapeutyczne dotyczące zlecania skojarzonej rehabilitacji (zabiegi fizykalne, manualne i trening medyczny) w poszczególnych jednostkach chorobowych. 

Nauczymy Was, jakich najczęstszych błędów należy unikać podczas badania, bo sami już je zweryfikowaliśmy w praktyce. 

Przekażemy Wam, jak podczas jednej wizyty efektywnie wykonać badanie i zlecić prawidłowe protokoły postepowania, bo wiemy, które algorytmy działań przynoszą najlepsze efekty.

Teoria online i skrypt do szkolenia pomagają w nabyciu i utrwaleniu informacji.

Po ukończeniu wszystkich trzech modułów wydany zostaje certyfikat uczestnictwa.

Program szkolenia:

Moduł I – 22-23 lutego 2025 (edycja II)
Badanie różnicowe kręgosłupa
1. Etiologia bólu kręgosłupa
2. Generatory bólu kręgosłupa – specyfika wieku pacjenta i pozycji prowokacyjnych
3. Edukacja pacjenta – „instrukcja obsługi” kręgosłupa, składowe profilaktyki urazów (reedukacja wzorca oddechowego, ergonomia stanowiska pracy, racjonalne obciążanie kręgosłupa, celowość ćwiczeń, badań kontrolnych i utrzymania nowych nawyków)
4. Nauka anatomii topograficznej kręgosłupa 
5. Nauka prawidłowej biomechaniki kręgosłupa oraz możliwych dysfunkcji
6. Anatomia palpacyjna – praktyczne lokalizowanie struktur kręgosłupa: powięź, mięśnie, punkty kostne, więzadła, nerwy
7. Kwestionariusz wywiadu – analiza 
8. Omówienie karty badania pacjenta – stan ostry
9. Badanie pacjenta w stanie ostrym – zastosowanie celowych testów klinicznych
10. Omówienie karty badania pacjenta – stan przewlekły 
11. Badanie pacjenta w stanie przewlekłym – zastosowanie celowych testów klinicznych
12. Protokoły leczenia pacjenta na podstawie postawionej diagnozy: diagnostyka obrazowa, iniekcje, medycyna fizykalna i regeneracyjna, metody manualne, fizjoterapia skojarzona, trening medyczny
13. Badanie całościowe – ćwiczenia praktyczne
Moduł II – 18-19 stycznia 2025
Badanie różnicowe kończyny górnej
1) Etiologia urazów kończyny górnej

2) Bark
a. Role, ruchomość i stabilizacja łopatki
b. Funkcje stożka rotatorów
c. Anatomia topograficzna barku
d. Badanie podstawowe barku
e. Patologie barku wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia

– konflikt podbarkowy
– zapalenie / zwłóknienie kaletki podbarkowej
– bark zamrożony vs. izolowane ograniczenie ruchu
– aktywne punkty spustowe obręczy barkowej
– przednia i tylna niestabilność stawu ramiennego
– tendinopatia stożka rotatorów i głowy długiej m. dwugłowego ramienia
– częściowe i całkowite uszkodzenie stożka rotatorów
– uszkodzenie obrąbka stawu ramiennego
– artroza i uszkodzenie stawu barkowo-obojczykowego
– artroza stawu ramiennego
– łopatka trzaskająca
– neuropatia nn. długich splotu ramiennego oraz n. nadłopatkowego
– zapalenie splotu ramiennego
– złamanie guzka większego

3) Łokieć
a. Anatomia topograficzna łokcia
b. Badanie podstawowe łokcia
c. Patologie łokcia wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia

Strona boczna
– łokieć tenisisty
– aktywne punkty spustowe m. podgrzebieniowego, ramienno-promieniowego, prostownika promieniowego nadgarstka długiego
– neuropatia kompresyjna n. promieniowego (Double Crush)
– artroza stawu ramienno-promieniowego
– niestabilność tylno-boczna
– choroba Pannera
– złamanie głowy kości promieniowej

Strona przyśrodkowa
– neuropatia kompresyjna n. łokciowego
– łokieć golfisty
– aktywne punkty spustowe m. nawrotnego obłego, zginacza powierzchownego i głębokiego palców
– niewydolność więzadła pobocznego łokciowego

Strona przednia
– aktywne punkty spustowe m. ramiennego i dwugłowego ramienia
– tendinopatia dystalnego ścięgna m. dwugłowego ramienia
– zapalenie kaletki dwugłowo-promieniowej
– neuropatia kompresyjna n. pośrodkowego

Strona tylna
– tendinopatia m. trójgłowego ramienia
– aktywne punkty spustowe m. równoległobocznego, nadgrzebieniowego, trójgłowego ramienia i łokciowego
– zapalenie kaletki wyrostka łokciowego (łokieć studenta)

4) Ręka i nadgarstek
a. Anatomia topograficzna ręki i nadgarstka
b. Badanie podstawowe ręki i nadgarstka
c. Patologie ręki i nadgarstka wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
uszkodzenie kompleksu chrząstki trójkątnej

– niestabilność nadgarstka
– choroba de Quervaina
– zespół Sudecka
– zespół cieśni nadgarstka
– złamanie dystalnego odcinka kości promieniowej (Collesa)
– złamanie kości łódeczkowatej
– kciuk narciarza (uszkodzenie Stenera)
– aktywne punkty spustowe mm. pochyłych, podłopatkowego, zginacza promieniowego i łokciowego nadgarstka, prostownika wspólnego palców, prostownika łokciowego nadgarstka, prostownika promieniowego krótkiego nadgarstka, dłoniowego długiego, międzykostnych ręki, odwodziciela palca małego

5) Protokoły postępowania w leczeniu patologii kończyny górnej
a. Metody fizjoterapeutyczne
b. Metody farmakologiczne wraz z iniekcjami
c. Zabiegi chirurgiczne
Moduł III – 12-13 kwietnia 2025
Badanie różnicowe kończyny dolnej
Szczegółowy program wkrótce

Prowadzący

dr Łukasz Wilgocki

Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Wykładowca CMKP. Prowadzi szkolenia, przygotowując lekarzy do specjalizacji z rehabilitacji medycznej. W edukacji kładzie nacisk na łączenie teorii z praktyką. Najlepszym przykładem tego podejścia jest stworzenie z zespołem EASY Clinic szkolenia Badanie Różnicowe Narządu Ruchu, które jest celowanym narzędziem do natychmiastowego wykorzystania w pracy z Pacjentem. 

Studia magisterskie, ukończone na Collegium Medicum w Bydgoszczy, oraz doktorat, uzyskany na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, pozwalają mu na swobodne poruszanie się między jednostkami chorobowymi a innymi dziedzinami, takimi jak fizjoterapia sportowa.  

W swojej pracy z Pacjentem wyznaję prostą zasadę, żeby nie ograniczać się do pojedynczych metod, lecz wykorzystywać wszystko co oferuje nowoczesna fizjoterapia, w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów.

dr Krzysztof Guzowski

Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Właściciel EASY Clinic, nowoczesnej kliniki rehabilitacji i ortopedii.

Opiekował się kadrą narodową tenisa, członek Misji Medycznej na Igrzyskach w Londynie i w Rio de Janeiro. Terapeuta wielu wybitnych sportowców, wieloletni, osobisty fizjoterapeuta Agnieszki Radwańskiej w trakcie jej zmagań o najwyższe trofea.

Wykładowca WUM, międzynarodowych konferencji oraz autor szkoleń dla lekarzy, fizjoterapeutów i trenerów.

Lata przepracowane w zawodowym sporcie nauczyły go dbałości o szczegóły w profilaktyce i leczeniu urazów oraz tego, że optymalny efekt można osiągnąć tylko dzięki pracy zespołowej.

mgr Agata Baranowska

Absolwenka Fizjoterapii oraz Wychowania Fizycznego z dyplomami uzyskanymi na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Pasjonatka sportu, która 9 lat spędziła na profesjonalnych, siatkarskich parkietach. Jako sportowiec, doskonale wie co to profesjonalizm, zaangażowanie i praca zespołowa. Zawsze daje z siebie 100%, również w aspekcie pracy z Pacjentem.

Interesuje się fizjoterapią ortopedyczną i profilaktyką urazów sportowych. W pracy łączy obie te dziedziny, będąc odpowiedzialna w EASY Clinic za fizjoterapię oraz trening medyczny.

Wykorzystuje najbardziej skuteczne techniki relaksacji mięśni – suche igłowanie, tejping, mobilizacje funkcjonalne i wiele innych.

Miejsce szkolenia

EASY Clinic

ul. Bergamotki 6

02-765 Warszawa

Aby być na bieżąco z terminami kolejnych edycji naszych szkoleń zapraszamy do odwiedzenia Instagrama @easy_academy_polska.

W celu zapisu na szkolenie Badanie Różnicowe Narządu Ruchu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego