Termin najbliższego szkolenia

18-19 stycznia 2025

Cena 2700 zł

Opis szkolenia

Badanie Różnicowe Narządu Ruchu jest trzymodułowym szkoleniem, przygotowanym w oparciu o badania naukowe i sprawdzone protokoły postępowania doświadczonych praktyków. Całość stanowi spójny algorytm postępowania, gotowy do zastosowania podczas wizyty lekarskiej
Formuła kursu kładzie nacisk na praktyczne badanie pacjenta. Każdy z uczestników otrzymuje dostęp do teorii online (8 godzin materiału przed każdym z modułów), z którą należy się zapoznać przed dwudniowym zjazdem praktycznym (wymagany strój sportowy). 

Ograniczona liczba kursantów (do 16 osób), trójka prowadzących oraz intensywna praktyka, połączona z dyskusją i wymianą doświadczeń, to nasza odpowiedź na potrzeby środowiska medycznego.

Pomożemy Wam podejmować racjonalne decyzje kliniczne, dzięki którym leczenie będzie jeszcze bardziej skuteczne i bezpieczne.
Kurs jest efektem wielu lat pracy z pacjentem i ciągłego poszukiwania precyzyjnych procedur badania pacjenta oraz dalszego spójnego postępowania.

Oczywiście algorytmów postępowania z pacjentem jest wiele. Nie wiemy, czy istnieje ten jeden, najlepszy. Dzięki ciągłym poszukiwaniom i niesłabnącej wnikliwości, wypracowaliśmy jednak ten najbardziej przystępny i zarazem najbardziej dokładny. Było to możliwe dzięki niezliczonym wymianom doświadczeń z wybitnymi specjalistami, a także dzięki długotrwałym obserwacjom stanu zdrowia naszych pacjentów.
Z pełną premedytacją, w przygotowanym przez nas szkoleniu postawiliśmy na intensywną praktykę. Nie ma tu nadmiaru teorii, lecz wiele konkretnych rozwiązań. 
Kurs jest przeznaczony dla lekarzy poszukujących najlepszych standardów badania i planowania terapii narządu ruchu pacjenta – lekarze rehabilitacji medycznej, medycyny sportowej, ortopedzi i neurolodzy. Na szkolenie zapraszamy także lekarzy zajmujących się innymi dziedzinami medycyny, a kształcących się w kolejnej specjalizacji, związanej z układem mięśniowo-szkieletowym. Kurs jest dedykowany również dla studentów medycyny, wiążących przyszłość zawodową z narządem ruchu. 

Zobacz wideo

Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?

Kurs jest przeznaczony dla lekarzy poszukujących najlepszych standardów badania i planowania terapii narządu ruchu pacjenta – lekarze rehabilitacji medycznej, medycyny sportowej, ortopedzi i neurolodzy. Na szkolenie zapraszamy także lekarzy zajmujących się innymi dziedzinami medycyny, a kształcących się w kolejnej specjalizacji, związanej z układem mięśniowo-szkieletowym. 

Kurs jest dedykowany również dla studentów medycyny, wiążących przyszłość zawodową z narządem ruchu. 

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest praktyczne przygotowanie kursanta do przeprowadzenia rzetelnego wywiadu z pacjentem, wykonania badania poszczególnych segmentów ciała w stanie ostrym i przewlekłym, wskazania adekwatnych badań obrazowych i ustalenia strategii leczenia (leczenie zachowawcze wraz z iniekcjami lub zabieg chirurgiczny). 

Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, żeby nasi kursanci stawali się edukatorami pacjentów z zakresu prewencji przeciążeń i urazów narządu ruchu.

Co zyskuje uczestnik?

Po odbyciu szkolenia, kursanci nabędą umiejętności szybkiego, uporządkowanego i precyzyjnego badania, z którego wynika klarowny algorytm postępowania. Strategia leczenia zawiera protokoły terapeutyczne dotyczące zlecania skojarzonej rehabilitacji (zabiegi fizykalne, manualne i trening medyczny) w poszczególnych jednostkach chorobowych. 

Nauczymy Was, jakich najczęstszych błędów należy unikać podczas badania, bo sami już je zweryfikowaliśmy w praktyce. 

Przekażemy Wam, jak podczas jednej wizyty efektywnie wykonać badanie i zlecić prawidłowe protokoły postepowania, bo wiemy, które algorytmy działań przynoszą najlepsze efekty.

Teoria online i skrypt do szkolenia pomagają w nabyciu i utrwaleniu informacji.

Po ukończeniu wszystkich trzech modułów wydany zostaje certyfikat uczestnictwa.

Miejsce szkolenia

Siedziba EASY Clinic, ul. Bergamotki 6, 02-765 Warszawa

Program szkolenia

Moduł I – Badanie różnicowe kręgosłupa

  1. Etiologia bólu kręgosłupa
  2. Generatory bólu kręgosłupa – specyfika wieku pacjenta i pozycji prowokacyjnych
  3. Edukacja pacjenta – „instrukcja obsługi” kręgosłupa, składowe profilaktyki urazów (reedukacja wzorca oddechowego, ergonomia stanowiska pracy, racjonalne obciążanie kręgosłupa, celowość ćwiczeń, badań kontrolnych i utrzymania nowych nawyków)
  4. Nauka anatomii topograficznej kręgosłupa 
  5. Nauka prawidłowej biomechaniki kręgosłupa oraz możliwych dysfunkcji
  6. Anatomia palpacyjna – praktyczne lokalizowanie struktur kręgosłupa: powięź, mięśnie, punkty kostne, więzadła, nerwy
  7. Kwestionariusz wywiadu – analiza 
  8. Omówienie karty badania pacjenta – stan ostry
  9. Badanie pacjenta w stanie ostrym – zastosowanie celowych testów klinicznych
  10. Omówienie karty badania pacjenta – stan przewlekły 
  11. Badanie pacjenta w stanie przewlekłym – zastosowanie celowych testów klinicznych
  12. Protokoły leczenia pacjenta na podstawie postawionej diagnozy: diagnostyka obrazowa, iniekcje, medycyna fizykalna i regeneracyjna, metody manualne, fizjoterapia skojarzona, trening medyczny
  13. Badanie całościowe – ćwiczenia praktyczne

Teoria ON-LINE

Lekcja 1 – Etiologia i generatory bólu kręgosłupa

  • Brak ruchu
  • Złe nawyki ruchowe
  • Mądre vs. nierozsądne trenowanie
  • Stres vs. odnowa
  • Dysbalans mięśniowy
  • Dysfunkcje w zakresie mobilności i stabilności
  • Zaburzony wzorzec oddechowy i obniżona aktywność mięśni brzucha
  • Jak powinien wyglądać brzuch?
  • Zespoły posturalne
  • Zaniedbania w zakresie filarów zdrowia
  • Choroby ogólnoustrojowe
  • Co boli i dlaczego?
  • Specyfika wieku pacjenta i pozycji prowokacyjnych

Lekcja 2 – Edukacja pacjenta

  • „Instrukcja obsługi” kręgosłupa – co lubi nasz kręgosłup, a wobec czego będzie się buntował
  • Profilaktyka urazów
  • Fizjologia oddychania i reedukacja wzorca oddechowego
  • Ergonomia stanowiska pracy w samochodzie i przed komputerem
  • Racjonalne obciążanie kręgosłupa rano, w ciągu dnia, wieczorem i w nocy
  • Cele ćwiczeń
  • Poranna gimnastyka kręgosłupa
  • Ćwiczenia domowe i na siłowni
  • Celowość, kontrola i korekcja ćwiczeń
  • Badania kontrolne
  • Budowanie i utrwalenie nowych nawyków

Lekcja 3 – Karta badania – badanie podmiotowe

  • Budowa kwestionariusza wywiadu
  • O co warto pytać, by wybrać odpowiednią ścieżkę diagnostyczną?
  • Odpowiedzi pacjenta – jak je interpretować?
  • „Wyłapanie” dolegliwości oraz objawów, mogących świadczyć o poważnych patologiach
  • Wywiad jako podstawa dobrego planu leczenia

Lekcja 4 i 5 – Badanie przedmiotowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa

  • Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
  • Badanie podstawowe pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
  • STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
  • Badanie neurologiczne
  • Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku radikulopatii, dyskopatii, kręgoszczeliny, patologii ośrodkowego układu nerwowego, testy stabilności segmentarnej
  • Objawy Zespołu ogona końskiego
  • Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?

Lekcja 6 i 7 – Badanie przedmiotowe odcinka piersiowego kręgosłupa

  • Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
  • Badanie podstawowe pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
  • STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
  • Badanie neurologiczne
  • Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku dyskopatii, złamania, patologii ośrodkowego układu nerwowego, problemu na poziomie połączeń żebrowych
  • Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?

Lekcja 8 i 9 – Badanie przedmiotowe odcinka szyjnego kręgosłupa

  • Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
  • Badanie podstawowe pacjenta
  • Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
  • STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
  • Analiza diagnostyki pacjenta po urazie typu Whiplash
  • Badanie neurologiczne
  • Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku radikulopatii, dyskopatii, patologii ośrodkowego układu nerwowego, testy stabilności więzadłowej
  • Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?

Lekcja 10 – Protokoły postępowania

  • Prawidłowe podejście do zabiegów z zakresu fizjoterapii
  • Zasady kojarzenia zabiegów fizykoterapeutycznych
  • Zasady planowania zabiegów fizjoterapeutycznych
  • Podział zabiegów fizjoterapeutycznych
  • Zasady doboru zabiegów z poszczególnych grup
  • Protokoły postępowania w poszczególnych jednostkach chorobowych kręgosłupa

Moduł II – Badanie różnicowe kończyny górnej

  1. Etiologia urazów kończyny górnej
  2. Bark
    • Role, ruchomość i stabilizacja łopatki
    • Funkcje stożka rotatorów
    • Anatomia topograficzna barku
    • Badanie podstawowe barku
    • Patologie barku wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
      • konflikt podbarkowy
      • zapalenie / zwłóknienie kaletki podbarkowej
      • bark zamrożony vs. izolowane ograniczenie ruchu
      • aktywne punkty spustowe obręczy barkowej
      • przednia i tylna niestabilność stawu ramiennego
      • tendinopatia stożka rotatorów i głowy długiej m. dwugłowego ramienia
      • częściowe i całkowite uszkodzenie stożka rotatorów
      • uszkodzenie obrąbka stawu ramiennego
      • artroza i uszkodzenie stawu barkowo-obojczykowego
      • artroza stawu ramiennego
      • łopatka trzaskająca
      • neuropatia nn. długich splotu ramiennego oraz n. nadłopatkowego
      • zapalenie splotu ramiennego
      • złamanie guzka większego
  3. Łokieć
    • Anatomia topograficzna łokcia
    • Badanie podstawowe łokcia
    • Patologie łokcia wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
      • Strona boczna
        • łokieć tenisisty
        • aktywne punkty spustowe m. podgrzebieniowego, ramienno-promieniowego,
        • prostownika promieniowego nadgarstka długiego
        • neuropatia kompresyjna n. promieniowego (Double Crush)
        • artroza stawu ramienno-promieniowego
        • niestabilność tylno-boczna
        • choroba Pannera
        • złamanie głowy kości promieniowej
      • Strona przyśrodkowa
        • neuropatia kompresyjna n. łokciowego
        • łokieć golfisty
        • aktywne punkty spustowe m. nawrotnego obłego, zginacza powierzchownego i głębokiego palców
        • niewydolność więzadła pobocznego łokciowego
      • Strona przednia
        • aktywne punkty spustowe m. ramiennego i dwugłowego ramienia
        • tendinopatia dystalnego ścięgna m. dwugłowego ramienia
        • zapalenie kaletki dwugłowo-promieniowej
        • neuropatia kompresyjna n. pośrodkowego
      • Strona tylna
        • tendinopatia m. trójgłowego ramienia
        • aktywne punkty spustowe m. równoległobocznego, nadgrzebieniowego, trójgłowego ramienia i łokciowego
        • zapalenie kaletki wyrostka łokciowego (łokieć studenta)
  4. Ręka i nadgarstek
    • Anatomia topograficzna ręki i nadgarstka
    • Badanie podstawowe ręki i nadgarstka
    • Patologie ręki i nadgarstka wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
      uszkodzenie kompleksu chrząstki trójkątnej
      • niestabilność nadgarstka
      • choroba de Quervaina
      • zespół Sudecka
      • zespół cieśni nadgarstka
      • złamanie dystalnego odcinka kości promieniowej (Collesa)
      • złamanie kości łódeczkowatej
      • kciuk narciarza (uszkodzenie Stenera)
      • aktywne punkty spustowe mm. pochyłych, podłopatkowego, zginacza promieniowego i łokciowego nadgarstka, prostownika wspólnego palców, prostownika łokciowego nadgarstka, prostownika promieniowego krótkiego nadgarstka, dłoniowego długiego, międzykostnych ręki, odwodziciela palca małego
  5. Protokoły postępowania w leczeniu patologii kończyny górnej
    • Metody fizjoterapeutyczne
    • Metody farmakologiczne wraz z iniekcjami
    • Zabiegi chirurgiczne
  6. Celem szkolenia jest praktyczne przygotowanie kursanta do przeprowadzenia rzetelnego wywiadu z pacjentem, wykonania badania poszczególnych segmentów ciała w stanie ostrym i przewlekłym, wskazania adekwatnych badań obrazowych i ustalenia strategii leczenia (leczenie zachowawcze wraz z iniekcjami lub zabieg chirurgiczny). 
  7. Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, żeby nasi kursanci stawali się edukatorami pacjentów z zakresu prewencji przeciążeń i urazów narządu ruchu.

Moduł III – Badanie różnicowe kończyny dolnej

Szczegóły szkolenia wkrótce

Prowadzący:

dr Łukasz Wilgocki

Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Wykładowca CMKP. Prowadzi szkolenia, przygotowując lekarzy do specjalizacji z rehabilitacji medycznej. W edukacji kładzie nacisk na łączenie teorii z praktyką. Najlepszym przykładem tego podejścia jest stworzenie z zespołem EASY Clinic szkolenia Badanie Różnicowe Narządu Ruchu, które jest celowanym narzędziem do natychmiastowego wykorzystania w pracy z Pacjentem.

Studia magisterskie, ukończone na Collegium Medicum w Bydgoszczy, oraz doktorat, uzyskany na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, pozwalają mu na swobodne poruszanie się między jednostkami chorobowymi a innymi dziedzinami, takimi jak fizjoterapia sportowa.

W swojej pracy z Pacjentem wyznaję prostą zasadę, żeby nie ograniczać się do pojedynczych metod, lecz wykorzystywać wszystko co oferuje nowoczesna fizjoterapia, w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów.

dr Krzysztof Guzowski

Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Właściciel EASY Clinic, nowoczesnej kliniki rehabilitacji i ortopedii.

Opiekował się kadrą narodową tenisa, członek Misji Medycznej na Igrzyskach w Londynie i w Rio de Janeiro. Terapeuta wielu wybitnych sportowców, wieloletni, osobisty fizjoterapeuta Agnieszki Radwańskiej w trakcie jej zmagań o najwyższe trofea.

Wykładowca WUM, międzynarodowych konferencji oraz autor szkoleń dla lekarzy, fizjoterapeutów i trenerów.

Lata przepracowane w zawodowym sporcie nauczyły go dbałości o szczegóły w profilaktyce i leczeniu urazów oraz tego, że optymalny efekt można osiągnąć tylko dzięki pracy zespołowej.

mgr Agata Baranowska

Absolwenka Fizjoterapii oraz Wychowania Fizycznego z dyplomami uzyskanymi na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.

Pasjonatka sportu, która 9 lat spędziła na profesjonalnych, siatkarskich parkietach. Jako sportowiec, doskonale wie co to profesjonalizm, zaangażowanie i praca zespołowa. Zawsze daje z siebie 100%, również w aspekcie pracy z Pacjentem.

Interesuje się fizjoterapią ortopedyczną i profilaktyką urazów sportowych. W pracy łączy obie te dziedziny, będąc odpowiedzialna w EASY Clinic za fizjoterapię oraz trening medyczny.

Wykorzystuje najbardziej skuteczne techniki relaksacji mięśni – suche igłowanie, tejping, mobilizacje funkcjonalne i wiele innych.

Opinie Uczestników:

„Na szkoleniu najbardziej podobało mi się zastosowanie praktyczne wiedzy teoretycznej, otwartość prowadzących i ich szerokie spojrzenie na prezentowaną wiedzę.”


„Szkolenie wyróżnia przedstawienie schematycznych, prostych i precyzyjnych ścieżek postępowania w diagnozie i budowaniu strategii leczenia Pacjentów.”


„Badanie Różnicowe Narządu Ruchu to wiedza, atmosfera i podejście oparte na współpracy lekarza z fizjoterapeutą celem optymalnej diagnostyki Pacjenta – czyli to, co zawsze mi się marzyło i czego oczekiwałam od szkolenia. Kurs polecam każdemu lekarzowi, któremu zależy na holistycznym podejściu do chorego.”