Termin najbliższego szkolenia
18-19 stycznia 2025
Cena 2700 zł
Opis szkolenia
Badanie Różnicowe Narządu Ruchu jest trzymodułowym szkoleniem, przygotowanym w oparciu o badania naukowe i sprawdzone protokoły postępowania doświadczonych praktyków. Całość stanowi spójny algorytm postępowania, gotowy do zastosowania podczas wizyty lekarskiej
Formuła kursu kładzie nacisk na praktyczne badanie pacjenta. Każdy z uczestników otrzymuje dostęp do teorii online (8 godzin materiału przed każdym z modułów), z którą należy się zapoznać przed dwudniowym zjazdem praktycznym (wymagany strój sportowy).
Ograniczona liczba kursantów (do 16 osób), trójka prowadzących oraz intensywna praktyka, połączona z dyskusją i wymianą doświadczeń, to nasza odpowiedź na potrzeby środowiska medycznego.
Pomożemy Wam podejmować racjonalne decyzje kliniczne, dzięki którym leczenie będzie jeszcze bardziej skuteczne i bezpieczne.
Kurs jest efektem wielu lat pracy z pacjentem i ciągłego poszukiwania precyzyjnych procedur badania pacjenta oraz dalszego spójnego postępowania.
Oczywiście algorytmów postępowania z pacjentem jest wiele. Nie wiemy, czy istnieje ten jeden, najlepszy. Dzięki ciągłym poszukiwaniom i niesłabnącej wnikliwości, wypracowaliśmy jednak ten najbardziej przystępny i zarazem najbardziej dokładny. Było to możliwe dzięki niezliczonym wymianom doświadczeń z wybitnymi specjalistami, a także dzięki długotrwałym obserwacjom stanu zdrowia naszych pacjentów.
Z pełną premedytacją, w przygotowanym przez nas szkoleniu postawiliśmy na intensywną praktykę. Nie ma tu nadmiaru teorii, lecz wiele konkretnych rozwiązań.
Kurs jest przeznaczony dla lekarzy poszukujących najlepszych standardów badania i planowania terapii narządu ruchu pacjenta – lekarze rehabilitacji medycznej, medycyny sportowej, ortopedzi i neurolodzy. Na szkolenie zapraszamy także lekarzy zajmujących się innymi dziedzinami medycyny, a kształcących się w kolejnej specjalizacji, związanej z układem mięśniowo-szkieletowym. Kurs jest dedykowany również dla studentów medycyny, wiążących przyszłość zawodową z narządem ruchu.
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Kurs jest przeznaczony dla lekarzy poszukujących najlepszych standardów badania i planowania terapii narządu ruchu pacjenta – lekarze rehabilitacji medycznej, medycyny sportowej, ortopedzi i neurolodzy. Na szkolenie zapraszamy także lekarzy zajmujących się innymi dziedzinami medycyny, a kształcących się w kolejnej specjalizacji, związanej z układem mięśniowo-szkieletowym.
Kurs jest dedykowany również dla studentów medycyny, wiążących przyszłość zawodową z narządem ruchu.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest praktyczne przygotowanie kursanta do przeprowadzenia rzetelnego wywiadu z pacjentem, wykonania badania poszczególnych segmentów ciała w stanie ostrym i przewlekłym, wskazania adekwatnych badań obrazowych i ustalenia strategii leczenia (leczenie zachowawcze wraz z iniekcjami lub zabieg chirurgiczny).
Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, żeby nasi kursanci stawali się edukatorami pacjentów z zakresu prewencji przeciążeń i urazów narządu ruchu.
Co zyskuje uczestnik?
Po odbyciu szkolenia, kursanci nabędą umiejętności szybkiego, uporządkowanego i precyzyjnego badania, z którego wynika klarowny algorytm postępowania. Strategia leczenia zawiera protokoły terapeutyczne dotyczące zlecania skojarzonej rehabilitacji (zabiegi fizykalne, manualne i trening medyczny) w poszczególnych jednostkach chorobowych.
Nauczymy Was, jakich najczęstszych błędów należy unikać podczas badania, bo sami już je zweryfikowaliśmy w praktyce.
Przekażemy Wam, jak podczas jednej wizyty efektywnie wykonać badanie i zlecić prawidłowe protokoły postepowania, bo wiemy, które algorytmy działań przynoszą najlepsze efekty.
Teoria online i skrypt do szkolenia pomagają w nabyciu i utrwaleniu informacji.
Po ukończeniu wszystkich trzech modułów wydany zostaje certyfikat uczestnictwa.
Miejsce szkolenia
Siedziba EASY Clinic, ul. Bergamotki 6, 02-765 Warszawa
Program szkolenia
Moduł I – Badanie różnicowe kręgosłupa
8-9 marca 2025 – (edycja II)
- Etiologia bólu kręgosłupa
- Generatory bólu kręgosłupa – specyfika wieku pacjenta i pozycji prowokacyjnych
- Edukacja pacjenta – „instrukcja obsługi” kręgosłupa, składowe profilaktyki urazów (reedukacja wzorca oddechowego, ergonomia stanowiska pracy, racjonalne obciążanie kręgosłupa, celowość ćwiczeń, badań kontrolnych i utrzymania nowych nawyków)
- Nauka anatomii topograficznej kręgosłupa
- Nauka prawidłowej biomechaniki kręgosłupa oraz możliwych dysfunkcji
- Anatomia palpacyjna – praktyczne lokalizowanie struktur kręgosłupa: powięź, mięśnie, punkty kostne, więzadła, nerwy
- Kwestionariusz wywiadu – analiza
- Omówienie karty badania pacjenta – stan ostry
- Badanie pacjenta w stanie ostrym – zastosowanie celowych testów klinicznych
- Omówienie karty badania pacjenta – stan przewlekły
- Badanie pacjenta w stanie przewlekłym – zastosowanie celowych testów klinicznych
- Protokoły leczenia pacjenta na podstawie postawionej diagnozy: diagnostyka obrazowa, iniekcje, medycyna fizykalna i regeneracyjna, metody manualne, fizjoterapia skojarzona, trening medyczny
- Badanie całościowe – ćwiczenia praktyczne
Teoria ON-LINE
Lekcja 1 – Etiologia i generatory bólu kręgosłupa
- Brak ruchu
- Złe nawyki ruchowe
- Mądre vs. nierozsądne trenowanie
- Stres vs. odnowa
- Dysbalans mięśniowy
- Dysfunkcje w zakresie mobilności i stabilności
- Zaburzony wzorzec oddechowy i obniżona aktywność mięśni brzucha
- Jak powinien wyglądać brzuch?
- Zespoły posturalne
- Zaniedbania w zakresie filarów zdrowia
- Choroby ogólnoustrojowe
- Co boli i dlaczego?
- Specyfika wieku pacjenta i pozycji prowokacyjnych
Lekcja 2 – Edukacja pacjenta
- „Instrukcja obsługi” kręgosłupa – co lubi nasz kręgosłup, a wobec czego będzie się buntował
- Profilaktyka urazów
- Fizjologia oddychania i reedukacja wzorca oddechowego
- Ergonomia stanowiska pracy w samochodzie i przed komputerem
- Racjonalne obciążanie kręgosłupa rano, w ciągu dnia, wieczorem i w nocy
- Cele ćwiczeń
- Poranna gimnastyka kręgosłupa
- Ćwiczenia domowe i na siłowni
- Celowość, kontrola i korekcja ćwiczeń
- Badania kontrolne
- Budowanie i utrwalenie nowych nawyków
Lekcja 3 – Karta badania – badanie podmiotowe
- Budowa kwestionariusza wywiadu
- O co warto pytać, by wybrać odpowiednią ścieżkę diagnostyczną?
- Odpowiedzi pacjenta – jak je interpretować?
- „Wyłapanie” dolegliwości oraz objawów, mogących świadczyć o poważnych patologiach
- Wywiad jako podstawa dobrego planu leczenia
Lekcja 4 i 5 – Badanie przedmiotowe odcinka lędźwiowego kręgosłupa
- Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
- Badanie podstawowe pacjenta
- Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
- STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
- Badanie neurologiczne
- Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku radikulopatii, dyskopatii, kręgoszczeliny, patologii ośrodkowego układu nerwowego, testy stabilności segmentarnej
- Objawy Zespołu ogona końskiego
- Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?
Lekcja 6 i 7 – Badanie przedmiotowe odcinka piersiowego kręgosłupa
- Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
- Badanie podstawowe pacjenta
- Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
- STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
- Badanie neurologiczne
- Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku dyskopatii, złamania, patologii ośrodkowego układu nerwowego, problemu na poziomie połączeń żebrowych
- Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?
Lekcja 8 i 9 – Badanie przedmiotowe odcinka szyjnego kręgosłupa
- Badanie przedmiotowe pacjenta w stanie ostrym i przewlekłym
- Badanie podstawowe pacjenta
- Wnioskowanie kliniczne – stan ostry oraz stan przewlekły
- STOP – kiedy należy wysłać pacjenta na natychmiastową, dalszą diagnostykę?
- Analiza diagnostyki pacjenta po urazie typu Whiplash
- Badanie neurologiczne
- Diagnostyka różnicowa – testy prowokacyjne w kierunku radikulopatii, dyskopatii, patologii ośrodkowego układu nerwowego, testy stabilności więzadłowej
- Jakie badania wykonać, by potwierdzić wykonaną diagnostykę?
Lekcja 10 – Protokoły postępowania
- Prawidłowe podejście do zabiegów z zakresu fizjoterapii
- Zasady kojarzenia zabiegów fizykoterapeutycznych
- Zasady planowania zabiegów fizjoterapeutycznych
- Podział zabiegów fizjoterapeutycznych
- Zasady doboru zabiegów z poszczególnych grup
- Protokoły postępowania w poszczególnych jednostkach chorobowych kręgosłupa
Moduł II – Badanie różnicowe kończyny górnej
22-23 lutego 2025 – (edycja II)
- Etiologia urazów kończyny górnej
- Bark
- Role, ruchomość i stabilizacja łopatki
- Funkcje stożka rotatorów
- Anatomia topograficzna barku
- Badanie podstawowe barku
- Patologie barku wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
- konflikt podbarkowy
- zapalenie / zwłóknienie kaletki podbarkowej
- bark zamrożony vs. izolowane ograniczenie ruchu
- aktywne punkty spustowe obręczy barkowej
- przednia i tylna niestabilność stawu ramiennego
- tendinopatia stożka rotatorów i głowy długiej m. dwugłowego ramienia
- częściowe i całkowite uszkodzenie stożka rotatorów
- uszkodzenie obrąbka stawu ramiennego
- artroza i uszkodzenie stawu barkowo-obojczykowego
- artroza stawu ramiennego
- łopatka trzaskająca
- neuropatia nn. długich splotu ramiennego oraz n. nadłopatkowego
- zapalenie splotu ramiennego
- złamanie guzka większego
- Łokieć
- Anatomia topograficzna łokcia
- Badanie podstawowe łokcia
- Patologie łokcia wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
- Strona boczna
- łokieć tenisisty
- aktywne punkty spustowe m. podgrzebieniowego, ramienno-promieniowego,
- prostownika promieniowego nadgarstka długiego
- neuropatia kompresyjna n. promieniowego (Double Crush)
- artroza stawu ramienno-promieniowego
- niestabilność tylno-boczna
- choroba Pannera
- złamanie głowy kości promieniowej
- Strona przyśrodkowa
- neuropatia kompresyjna n. łokciowego
- łokieć golfisty
- aktywne punkty spustowe m. nawrotnego obłego, zginacza powierzchownego i głębokiego palców
- niewydolność więzadła pobocznego łokciowego
- Strona przednia
- aktywne punkty spustowe m. ramiennego i dwugłowego ramienia
- tendinopatia dystalnego ścięgna m. dwugłowego ramienia
- zapalenie kaletki dwugłowo-promieniowej
- neuropatia kompresyjna n. pośrodkowego
- Strona tylna
- tendinopatia m. trójgłowego ramienia
- aktywne punkty spustowe m. równoległobocznego, nadgrzebieniowego, trójgłowego ramienia i łokciowego
- zapalenie kaletki wyrostka łokciowego (łokieć studenta)
- Strona boczna
- Ręka i nadgarstek
- Anatomia topograficzna ręki i nadgarstka
- Badanie podstawowe ręki i nadgarstka
- Patologie ręki i nadgarstka wraz ze specyficznymi testami i strategią leczenia
uszkodzenie kompleksu chrząstki trójkątnej- niestabilność nadgarstka
- choroba de Quervaina
- zespół Sudecka
- zespół cieśni nadgarstka
- złamanie dystalnego odcinka kości promieniowej (Collesa)
- złamanie kości łódeczkowatej
- kciuk narciarza (uszkodzenie Stenera)
- aktywne punkty spustowe mm. pochyłych, podłopatkowego, zginacza promieniowego i łokciowego nadgarstka, prostownika wspólnego palców, prostownika łokciowego nadgarstka, prostownika promieniowego krótkiego nadgarstka, dłoniowego długiego, międzykostnych ręki, odwodziciela palca małego
- Protokoły postępowania w leczeniu patologii kończyny górnej
- Metody fizjoterapeutyczne
- Metody farmakologiczne wraz z iniekcjami
- Zabiegi chirurgiczne
- Celem szkolenia jest praktyczne przygotowanie kursanta do przeprowadzenia rzetelnego wywiadu z pacjentem, wykonania badania poszczególnych segmentów ciała w stanie ostrym i przewlekłym, wskazania adekwatnych badań obrazowych i ustalenia strategii leczenia (leczenie zachowawcze wraz z iniekcjami lub zabieg chirurgiczny).
- Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, żeby nasi kursanci stawali się edukatorami pacjentów z zakresu prewencji przeciążeń i urazów narządu ruchu.
Moduł III – Badanie różnicowe kończyny dolnej
10-11 Maja 2025
Szczegóły szkolenia wkrótce
Prowadzący:
dr Łukasz Wilgocki
Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Wykładowca CMKP. Prowadzi szkolenia, przygotowując lekarzy do specjalizacji z rehabilitacji medycznej. W edukacji kładzie nacisk na łączenie teorii z praktyką. Najlepszym przykładem tego podejścia jest stworzenie z zespołem EASY Clinic szkolenia Badanie Różnicowe Narządu Ruchu, które jest celowanym narzędziem do natychmiastowego wykorzystania w pracy z Pacjentem.
Studia magisterskie, ukończone na Collegium Medicum w Bydgoszczy, oraz doktorat, uzyskany na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, pozwalają mu na swobodne poruszanie się między jednostkami chorobowymi a innymi dziedzinami, takimi jak fizjoterapia sportowa.
W swojej pracy z Pacjentem wyznaję prostą zasadę, żeby nie ograniczać się do pojedynczych metod, lecz wykorzystywać wszystko co oferuje nowoczesna fizjoterapia, w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów.
dr Krzysztof Guzowski
Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
Właściciel EASY Clinic, nowoczesnej kliniki rehabilitacji i ortopedii.
Opiekował się kadrą narodową tenisa, członek Misji Medycznej na Igrzyskach w Londynie i w Rio de Janeiro. Terapeuta wielu wybitnych sportowców, wieloletni, osobisty fizjoterapeuta Agnieszki Radwańskiej w trakcie jej zmagań o najwyższe trofea.
Wykładowca WUM, międzynarodowych konferencji oraz autor szkoleń dla lekarzy, fizjoterapeutów i trenerów.
Lata przepracowane w zawodowym sporcie nauczyły go dbałości o szczegóły w profilaktyce i leczeniu urazów oraz tego, że optymalny efekt można osiągnąć tylko dzięki pracy zespołowej.
mgr Agata Baranowska
Absolwenka Fizjoterapii oraz Wychowania Fizycznego z dyplomami uzyskanymi na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Pasjonatka sportu, która 9 lat spędziła na profesjonalnych, siatkarskich parkietach. Jako sportowiec, doskonale wie co to profesjonalizm, zaangażowanie i praca zespołowa. Zawsze daje z siebie 100%, również w aspekcie pracy z Pacjentem.
Interesuje się fizjoterapią ortopedyczną i profilaktyką urazów sportowych. W pracy łączy obie te dziedziny, będąc odpowiedzialna w EASY Clinic za fizjoterapię oraz trening medyczny.
Wykorzystuje najbardziej skuteczne techniki relaksacji mięśni – suche igłowanie, tejping, mobilizacje funkcjonalne i wiele innych.
Opinie Uczestników:
„Na szkoleniu najbardziej podobało mi się zastosowanie praktyczne wiedzy teoretycznej, otwartość prowadzących i ich szerokie spojrzenie na prezentowaną wiedzę.”
Piotr, rezydent pierwszego roku ortopedii
„Szkolenie wyróżnia przedstawienie schematycznych, prostych i precyzyjnych ścieżek postępowania w diagnozie i budowaniu strategii leczenia Pacjentów.”
Patrycja, lekarz w trakcie specjalizacji z rehabilitacji medycznej
„Badanie Różnicowe Narządu Ruchu to wiedza, atmosfera i podejście oparte na współpracy lekarza z fizjoterapeutą celem optymalnej diagnostyki Pacjenta – czyli to, co zawsze mi się marzyło i czego oczekiwałam od szkolenia. Kurs polecam każdemu lekarzowi, któremu zależy na holistycznym podejściu do chorego.”
Katarzyna, specjalista neurologii i rehabilitacji medycznej