Trening medyczny

Opis szkolenia

Trening medyczny jest dwumodułowym szkoleniem, koncentrującym się na doborze ćwiczeń, związanych z profilaktyką oraz leczeniem urazów. Jest terapią przyczynową poprzez aplikowanie „mądrego” ruchu, ukierunkowanego na najsłabsze ogniwa w ciele człowieka.

Większość dolegliwości bólowych naszych klientów jest spowodowane zwiększonym napięciem tkanek miękkich lub brakiem centralizacji stawów. Często towarzyszy tym dysfunkcjom dysbalans mięśniowy. Nie ma lepszego lekarstwa na tego typu problemy jak precyzyjnie wykonane, z zachowaniem idealnej techniki oraz określoną objętością i intensywnością ćwiczenia.

Po zakupie szkolenia, kursant otrzymuje dostęp do teorii online (w sumie 13 godzin dydaktycznych), z którą musi należy zapoznać się przed zjazdem. W dni szkolenia realizowane są aspekty praktyczne omawianych zagadnień (wymagany strój sportowy).

Kurs rozpoczyna się krótkim testem jednokrotnego wyboru, żeby zweryfikować, czy uczestnicy zapoznali się z teorią. Zdanie wejściówki jest warunkiem otrzymania certyfikatu.

Dla kogo przeznaczony jest kurs?

Szkolenie dedykowane jest osobom z branży trenerów personalnych, trenerów motoryki, fizjoterapeutów i lekarzy, poszukujących skutecznych metod pracy w obszarze łączącym medycynę, fizjoterapię i trening.
Trenerzy personalni, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje w zakresie opieki nad zdrowiem i bezpieczeństwem swoich podopiecznych.

Trenerzy motoryki, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności w dziedzinie profilaktyki i leczenia urazów.

Fizjoterapeuci, którzy szukają nowych narzędzi i technik pracy, aby zapewnić pacjentom kompleksową opiekę medyczną.

Lekarze, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu pozytywnego wpływu celowanych ćwiczeń na zdrowie i sylwetkę Pacjentów.

Cel szkolenia

Celem treningu medycznego jest doprowadzenie do skoordynowanej równowagi między mobilnością a stabilnością narządu ruchu. Zadanie to jest realizowane poprzez odzyskanie prawidłowej biomechaniki stawów i balansu mięśniowego, a także odzyskanie jakości ruchu w podstawowych wzorcach ruchowych oraz poprawnego ustawienia względem siebie wszystkich segmentów ciała.

Kurs uczy, jak zbadać narząd ruchu u podopiecznego i skorygować zidentyfikowane dysfunkcje za pomocą indywidualnie dobranych ćwiczeń.

Co zyskuje uczestnik?

Po odbyciu szkolenia, kursanci nabędą umiejętności planowania efektywnego treningu medycznego oraz poznają najnowsze metody i techniki, które pomogą twoim klientom uniknąć kontuzji i szybko wrócić do pełnej sprawności.

Szkolenie łączy w sobie kompetencję (wiedzę i umiejętności) trenera przygotowania motorycznego oraz fizjoterapeuty. Dzięki temu uczestnik będzie mógł skutecznie wspierać swoich podopiecznych na każdym etapie treningu i fizjoterapii.

Teoria online pomaga w nabyciu i utrwaleniu informacji.

Po ukończeniu każdego z modułów wydany zostaje certyfikat uczestnictwa, pod warunkiem zdania egzaminu z teorii.

Program szkolenia

Level I – Terapia ruchem

Teoria on-line

1. Czym jest trening medyczny?
  2. Przyczyny powstawania kontuzji u ludzi w różnym wieku
  3. Reedukacja oddechu
  4. Stabilność, sztywność i pozycja neutralna kręgosłupa
  5. Interpretacja dolegliwości bólowych (kiedy można trenować, a kiedy ból jest niebezpieczny)
  6. Zasady doboru ćwiczeń profilaktycznych – asymetrie, dysbalans mięśniowy, taśmy mięśniowo-powięziowe, wzorce ruchowe, celowość ćwiczeń, praca ekscentryczna
  7. Stabilność vs. Mobilność – czego potrzebuje nasz pacjent?

Praktyka

1. Zespół skrzyżowania dolnego – test i plan działania
  2. Zespół skrzyżowania górnego – test i plan działania
  3. Ocena funkcjonalna, testy zakresu ruchów w stawach i testy prowokacyjne
  4. Metody relaksacji mięśni (rozciąganie, rolowanie, praca nad mięśniowo-powięziowymi punktami spustowymi, elektroterapia, aktywacja antagonistów i wzmacnianie synergistów)
  5. Identyfikowanie najsłabszego ogniwa w łańcuchu kinetycznym – analiza techniki ruchu
  6. Strategia zastosowania ćwiczeń w typowych dolegliwościach kręgosłupa, barku, kolana i stopy
  7. Leczenie ścięgien – mechanotransdukcja, czyli ruch jako bodziec biologiczny
Level II – Zaawansowane korekcje

Teoria on-line

I. Fizjologia oddychania

1. Anatomia płuc
  2. Dlaczego CO2 jest tak cennym związkiem chemicznym dla organizmu?
  3. Dlaczego bez dobrego wzorca oddechowego może „boleć wszystko”?
  4. Jak należy oddychać, aby prawidłowo ustabilizować kręgosłup, dotlenić tkanki i narządy oraz optymalnie wykorzystać przeponę, odciążając pozostałe mięśnie zaangażowane do oddychania?

II. Komunikacja

1. Jak skutecznie przekazywać komunikaty podopiecznemu
  2. External vs. internal cueing

III. Kręgosłup

1. Ciśnienie śródbrzuszne jako podstawowy „mięsień” pleców – dlaczego ten mechanizm zmienia wszystko?
  2. Dlaczego funkcja przepony i mięśni skośnych brzucha jest ze sobą nierozerwalnie połączona i dlaczego jest to tak ważne dla odciążenia kręgosłupa?
  3. W jaki sposób przepona robi trakcję kręgosłupa, a powięź piersiowo-lędźwiowa go stabilizuje?

IV. Biodro

1. Najczęstsze przyczyny bólu biodra z rozróżnieniem na rejony – bok, przód, pachwina i tył
  2. Mapy bólu przeniesionego z najczęściej występujących punktów mięśniowo-powięziowych
  3. Postępowanie przy konflikcie udowo-panewkowym
  4. Postępowanie przy zapaleniu kaletki
  5. Postępowanie przy rwie kulszowej

V. Łokieć

1. Najczęstsze przyczyny bólu łokcia z rozróżnieniem na rejony – bok, przyśrodek, przód i tył
  3. Postępowanie przy łokciu tenisisty i łokciu golfisty

VI. Nadgarstek i ręka

1. Najczęstsze dysfunkcje
  3. Postępowanie przy uszkodzeniu kompleksu chrząstki trójkątnej
  4. Postępowanie przy niestabilności nadgarstka

Praktyka

I. Oddech vs. stabilizacja kręgosłupa

1. BOLT score – określenie objętości oddechowej
  2. Dobry vs. zły sposób napinania mięśni brzucha – dlaczego tak wiele osób robi to nieprawidłowo i na czym polegają najczęstsze błędy?
  3. Skuteczne wskazówki dla korekcji ustawienia kręgosłupa na co dzień
  4. Prawidłowe wzorce zgięcia i wyprostu dla kręgosłupa szyjnego

II. Biodro

1. Relaks mięśniowo-powięziowych punktów spustowych mięśnia pośladkowego średniego, prostego uda, naprężacza powięzi szerokiej, przywodziciela długiego i gruszkowatego
  2. Neuromobilizacja nerwu kulszowego
  3. Ćwiczenia profilaktyczne oraz terapeutyczne

III. Łokieć

1. Relaks mięśniowo-powięziowych punktów spustowych mięśnia trójgłowego ramienia, mięśni grupy przedniej, tylnej i bocznej przedramienia
  2. Progresja ćwiczeń na łokieć tenisisty i golfisty

IV. Nadgarstek i ręka

1. Relaks mięśniowo-powięziowych punktów spustowych mięśni rejonu nadgarstka i ręki oraz generujących ból przeniesiony w te części ciała
  2. Zasady prawidłowego obciążania nadgarstka i ręki
  3. Ćwiczenia profilaktyczne oraz terapeutyczne na niestabilność nadgarstka

Prowadzący

dr Krzysztof Guzowski

Fizjoterapeuta z tytułem doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu uzyskanym na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Właściciel EASY Clinic, nowoczesnej kliniki rehabilitacji i ortopedii.

Opiekował się kadrą narodową tenisa, członek Misji Medycznej na Igrzyskach w Londynie i w Rio de Janeiro. Terapeuta wielu wybitnych sportowców, wieloletni, osobisty fizjoterapeuta Agnieszki Radwańskiej w trakcie jej zmagań o najwyższe trofea.

Wykładowca WUM, międzynarodowych konferencji oraz autor szkoleń dla lekarzy, fizjoterapeutów i trenerów.

Lata przepracowane w zawodowym sporcie nauczyły go dbałości o szczegóły w profilaktyce i leczeniu urazów oraz tego, że optymalny efekt można osiągnąć tylko dzięki pracy zespołowej.

Miejsce szkolenia

EASY Clinic

ul. Bergamotki 6

02-765 Warszawa

Aby być na bieżąco z terminami kolejnych edycji naszych szkoleń zapraszamy do odwiedzenia Instagrama @easy_academy_polska lub na stronie internetowej naszego partnera Train Movement https://train-movement.pl/kategoria-szkolenia/kursy-stacjonarne/, gdzie można dokonać zapisu na szkolenie.